Lav en blog – Sådan laver du din egen blog

lav din egen blogVil du gerne lave din egen blog, men du er i tvivl om hvordan du kommer i gang? Bare rolig – i denne guide der viser vi dig hele processen fra A-Z. 

Det er nemt og hurtigt og du behøver ikke kunne kode. Alle kan starte deres egen blog. 

Der er mange muligheder for at oprette en gratis blog, f.eks. via blogger.com, wordpress.com eller nogle af de andre gratis blogplatforme. Men har du lidt større ambitioner med din blog, så er det helt klart en fordel at have den på sit eget domæne. Det giver både et mere professionelt indtryk og så giver det dig langt flere muligheder og fleksibilitet.

For at få din egen blog på dit eget domæne, så kræver det at du anskaffer dig:

  • Et domæne (Den webadresse / url, hvor din blog kan tilgåes)
  • Et webhotel (Serverpladsen, hvor din blog har hjemme)

Det anbefales helt klart at du køber begge dele gennem samme udbyder (Kommer vi ind på længere nede).

1: Lav din egen blog

I første kapitel, der gennemgår vi alle de emner som du skal tage stilling til, når du vil oprette din blog. Det er her vi får udvalgt et domænenavn, får fundet et webhotel og får installeret en stærk blogplatform (WordPress).

Valg af domæne

Dit domænenavn behøver nødvendigvis ikke at fortælle om, hvad din side handler om. I vores tilfælde (bedste-webhotel.dk), der er vores primære fokus at guide dig til at vælge det bedste webhotel. Det er nødvendigvis ikke det kønneste domænenavn, men man ved hvad man får.

Man kan gå mange veje, når man skal vælge domænenavn. Nogle vælger at brande sig med deres navn, altså et navnefternavn.dk domæne, hvilket kan være en smart idé, hvis de gerne vil brande dem som person.

Andre vælger et domænenavn, som klart fortæller hvad indholdet omhandler. Vil man eksempelvis udelukkende skrive om sukkerfri kager, så kan domænenavnet sukkerfri-kager.dk være vejen frem.

En anden god taktik, der er at vælge et domænenavn som man kan huske. Et godt eksempel er f.eks. det danske iværksætter community Amino.dk, hvor navnet ikke direkte fortæller om indholdet, men hvor man nemt kan huske domænenavnet og vende tilbage.

Kort sagt, så kan du bruge hvilket som helst domænenavn, så længe du ikke overtræder nogle varemærkebeskyttelser.

Se om dit domæne er ledigt


Hvis dit ønskede domænenavn er ledigt, så kan du bestille det med det samme. Vores domænesøger bruger firmaet Simply, hvor det samtidigt er muligt at bestille et webhotel. Der er mange webhoteller på markedet, men Simply er bestemt et af de bedste valg.

Hvis du ikke ønsker at benytte dig af Simply, eller du er i tvivl om hvilket webhotel som matcher dine behov, så læs videre i vores guide. I næste kapitel der viser vi dig, hvordan du bestiller et webhotel og hvad du bør være opmærksom på.

Valg af webhotel

Et webhotel er der hvor alle dine blogfiler ligger placeret. Altså dine tekster, billeder og databasefiler, som er uundværlige for at drive en blog. Du kan ikke undvære et webhotel. Når man bestiller et webhotel, så bestiller man sit domæne samtidigt.

Det kan være svært at vælge et webhotel, da der er så mange forskellige på det danske marked. Vores anbefaling er at du vælger et Basic Suite webhotel fra Simply. Her får du godt med plads, ubegrænset trafik og så er prisen rigtig god. Deres support er også rigtig god, så du kan føle dig i trygge hænder hos Simply.

For langt de fleste, der vil det være et rigtig godt valg at starte en blog på det webhotel. Og man kan altid opgradere med tiden, hvis man har behov for noget større.

Hvis du ønsker at benytte dig af et andet webhotel, så kan du gå på jagt i vores oversigt over billige webhoteller.

3 måneder gratis (Udover 50% rabat på Standard og Pro Suite det første år)
Coupon

Få 3 måneder gratis oveni ved bestilling hos Simply. Brug rabatkoden du finder til højre, når du bestiller et webhotel fra Simply. Klik for at kopiere. 

Derudover er der p.t. 50% rabat på den månedlige pris for Standard Suite og Pro Suite (Det første år). Dog er oprettelsesprisen uændret.

 

More Less
LinkedIn

Bestilling af webhotel og domæne

Her viser vi dig, hvordan du bestiller et webhotel og domæne hos Simply. Hvis du ønsker at bruge en anden udbyder af webhotel, så er processen selvfølgelig lidt anderledes.

Først og fremmest, skal du gå til Simply.dk (Åbner i et nyt vindue):

bestil webhotel

Tryk på “Bestil dit nye webhotel”.

Og indtast herefter dit ønskede domænenavn og tryk på “Vælg domæne”.
Det er vigtigt at du husker at indtaste den korrekte endelse (Eksempelvis .dk, .com, .eu mv.)

vælg domæne til din blog

Indtast herefter dine oplysninger og opret en ny konto hos Simply:

Når du har oprettet din konto, så bliver feltet “Har du en kuponkode?” aktiveret. Du kan bruge rabatkoden “3GRATIS” for at opnå 3 måneders gratis hosting.

rabatkode til start af blog

Herefter skal du blot vælge de sidste informationer:

Her er det vigtigt at du bibeholder “PHP”, da WordPress (Som din blog skal drives af) er PHP baseret.

Ellers bestemmer du selv din kode og om du ønsker automatisk fornyelse eller ej. Du kan også vælge perioden du ønsker at betale for.

Til sidst skal du blot trykke “Gå til betaling” og du vil blive videresendt til et betalingsvindue. Bemærk at der er et oprettelsesgebyr. Det er en engangsomkostning.

Tillykke, du har nu dit eget domæne og dit eget webhotel. Nu skal vi videre til næste skridt, for at også få din egen blog.

Du vil indenfor kort tid modtage en velkomstmail fra Simply. Her er alle dine loginoplysninger, mv. Den skal du gemme.

Aktiver dit domæne

Hvis det er et .dk domæne du har købt, så skal du aktivere det.

Domænet skal aktiveres hos DK-Hostmaster, som er firmaet der varetager alle danske domæner. Indenfor en times tid, vil du modtage en mail fra dk-hostmaster med loginoplysninger. Gå herefter til https://selvbetjening.dk-hostmaster.dk/domæne og log ind med dine oplysninger.

Aktiver dit domæne og skift eventuelt password.

2: Installer WordPress på dit webhotel

Nu har du et domæne og et webhotel, hvor du kan installere din blogplatform. Vi anbefaler klart at du benytter WordPress som blogplatform.

Der er en lang række fordele ved at benytte WordPress:

  • Det er gratis
  • Det er meget brugervenligt
  • Der er mange muligheder for at udvide systemet. F.eks. med tusindevis af gratis templates (Designs) og plugins (funktioner)
  • Det er det mest populære system på markedet og sikkerheden er i top

For at installere WordPress på dit Simply webhotel, skal du gøre følgende:

Login i dit kontrolpanel med de loginoplysninger du har modtaget på mail:

Når du er logget ind i dit kontrolpanel, skal du klikke på menuen “1-click”:

Og herefter vælge WordPress:

Herefter er der en del muligheder:

  • Adresse: Hvor skal din blog installeres? Her vil du typisk bare lade det blive ved standard indstillingen. Altså hvor du installere din blog direkte på url adressen domæne.dk. Hvis du ønsker at installere bloggen på en anden adresse, f.eks. domæne.dk/blog er det her du kan vælge at gøre det. Men for langt de fleste vil det ikke give mening at ændre noget her.
  • Tabel præfiks: Bare lad den være tom. Så sørger Simply selv for at vælge en unik præfiks.
  • Administrator login: Her skal du indtaste det brugernavn du vil bruge til at logge ind på din blog. Hvis du gerne vil øge sikkerheden, så lad vær med at vælge “Admin” eller blot dit fornavn.
  • Password: Det password du ønsker tilknyttet til dit brugernavn. Gerne et stærkt password, med store og små bokstaver, specialtegn, mv.
  • Administrator email: Bare din aktive email adresse.
  • Site name: Navnet på din side / blog. Kan altid ændres senere hen.
  • Interface language: Vælg samme sprog som det sprog at bloggen skal benytte. Er det en engelsksproget blog – så vælg engelsk. Er det dansk, så vælg dansk.

Tryk herefter på “Installer nu” og så bliver din WordPress blog installeret.

Du får en besked om en vellykket installation og klikker du på “Åbn din nye WordPress installation” vil du blive sendt direkte til din nye blog.

Bemærk: Hvis du lige har aktiveret dit domænenavn, så kan det godt tage lidt tid, før at domænet virket. Det skal du ikke blive nervøs over.

3: Intro til WordPress + Skift design

Nu er det forhåbentligt lykkedes dig at få oprettet en blog på dit eget domæne. Nu er det tid til at lave nogle af de lidt sjovere ting.

Det første step er at prøve at logge ind på din nye WordPress blog:

Du kommer ind på dit kontrolpanel ved at tilføje /wp-admin/ efter din url. Altså har du opsat din blog på min-nye-blog.dk, skal du skrive min-nye-blog.dk/wp-admin i dit adressefelt.

Herefter kan du logge ind med dit brugernavn og password, som du indtastede under 1-click installationen i Simplys kontrolpanel.

login wordpress

Når du logger ind første gang, vil du blive mødt af følgende syn:

Til venstre er din navigationsmenu, her er der en lang række muligheder:

  • Kontrolpanel: Din genvej til forsiden af kontrolpanelet. Her kan du se eksempelvis hvor mange indlæg du har skrevet på din blog, mv.
  • Indlæg: Det er her hvor du skriver nye blogindlæg eller redigere de eksisterende.
  • Medier: Er dit mediebibliotek. Her kan du se de billeder, vidoer, osv, som du har uploadet til din blog.
  • Kommentarer: Se de kommentarer som er blevet skrevet på din blog. Her kan du også redigere i kommentarer og slette upassende. Hvis din blog kræver godkendelse af kommentarer, kan du her godkende dem.
  • Udseende: Her kan du skifte udseende (Tema) på din blog og redigere opbygning af siden, mv.
  • Plugins: Her kan du installere plugins, hvis du ønsker at udvide funktionaliteten på bloggen.
  • Brugere: Se de brugere som er oprettet på din blog. Det vil typisk kun være dig selv, men du kan udvide med flere brugere, hvis du f.eks. ønsker at dele blog med andre.
  • Værktøjer: Her er der muligheder som import og eksport af data. Ikke noget som du umiddelbart skal bruge til at starte med.
  • Indstillinger: Her kan du ændre alle de basale indstillinger på din blog.

Ved de fleste af valgmulighederne er der underpunkter. Det hele kan godt virke lidt uoverskueligt første gang man ser det, men man vil hurtigt lære det og forstå logikken.

Opsæt et gratis tema på din blog

WordPress tilbyder et hav af gratis temaer, hvor du har mulighed for at skifte designet til noget som matcher din smag.

Ved at gå til Udseende > Temaer og klikke på “Tilføj nyt” i toppen, kan du installere et af de gratis temaer:

Herefter kan du søge blandt udvalgte, populære, nyeste, mv:

Hvis du finder et du godt kan lide, kan du holde musen over det og trykke på “Installer”. Når det er installeret, kan du trykke på “Aktiver” for at bruge det:

Derefter vil din blog have skiftet udseende. Prøv nogle forskellige og find et design du godt kan lide.

Installering af købte temaer (Eller eksterne gratis)

Har du købt et tema eller fundet et gratis tema, som ikke er en integreret del af WordPress, så vil du typisk hente temaet som en ZIP-fil.

Hvis du ønsker at installere det, så er processen lidt anderledes. Men bare roligt, det er ganske nemt.

Du skal igen blot gå til Udseende > Temaer og herefter vælge “Upload tema” i toppen:

Tryk på “Vælg fil” og vælg den ZIP fil som du har downloadet:

Herefter klikker du på “Installer nu” og dit tema vil blive installeret. Derefter trykker du på Aktiver og du har manuelt installeret et 3. parts tema.

Tilpas dit design

Det er lidt forskelligt fra tema til tema, hvor meget af udseendet du nemt kan ændre.

Ved nogle kan du nærmest ændre alt, lige fra skrifttype til farver. Mens hos andre, der er du meget låst.

Hvis du vil tilpasse dit design, så skal du gå til udseende > tilpas. Her vil du få en række muligheder – afhængigt af hvor meget dit tema understøtter.

Hvis du virkelig vil tilpasse et design 100%, så skal du ned og rode med de designfiler som der medfølger. Her skal du kunne kode og have stor teknisk forståelse, så det er ikke lige til. Finder du dog et tema som du er næsten tilfreds med, så start dog med det. Så kan du altid skifte det senere hen eller måske finde en webudvikler som kan hjælpe dig med at tilpasse det.

Sådan installere du et plugin

Plugins er geniale. Det er små udvidelser til din WordPress installation, men med kæmpe muligheder. Ønsker du at drive en webshop? Så kan du installere et webshop plugin. Ønsker du at have en kontaktformular? Så kan du installere et kontaktformular plugin. Ønsker du at lave billedegallerier, så kan du installere et gallery plugin.

Kort sagt, så kan man finde plugins til næsten alle slags funktioner. Der er over 50.000 plugins tilgængeligt gratis via dit kontrolpanel. Derudover findes der et hav af betalingsplugins.

Hvis du ønsker at udvide funktionaliteten på din blog, skal du blot gå til plugins > tilføj nyt.

Du kan enten vælge at kigge på de mest populære plugins eller søge specifikt efter det du ønsker:

Hvis vi eksempelvis søger efter “photo gallery” – får vi fremvist flere hundrede muligheder:

Finder du nogen af dem interessante, så er det blot at holde musen over og trykke “Installer” (Og derefter aktiver).

Det kan være svært at forklare i en guide, hvordan plugins virker. Det er nemlig forskelligt fra plugin til plugin. Typisk vil der dukke et nyt menupunkt op i venstre menu – enten som et hovedmenupunkt eller som et underpunkt. Hvordan det enkelte plugin virker, det er meget forskelligt, men ved at gå til Plugins > Installerede plugins, der vil man kunne trykke på det enkelte plugin (Vis detaljer):

Og kunne finde installationshjælp, support, osv:

Det varierer dog meget, hvor god den hjælp er.

Hvis du køber et plugin, så er processen næsten den samme. Her skal du blot vælge “Upload plugin” i toppen, hvorefter du kan uploade din plugin som en ZIP-fil (På samme måde som med temaer).

Det var den grundlæggende intro til WordPress kontrolpanelet, design og designændringer og installation af plugins. Hvis du stadig er i tvivl om nogle emner, så kan det anbefales at Google sine spørgsmål eller investere i WordPress manualen (God dansk guide).

4: Udgiv indhold på din blog

I WordPress er logikken delt op i sider og indlæg. Sider bruges typisk til kontakt, “om mig”, osv. Altså mere permanente sider, som ikke er datoafhængige. Indlæg er blogindlæg, som kommer til at blive sorteret efter dato i dine oversigter.

Udgiv et indlæg på din blog

For at udgive et indlæg skal du gå til Indlæg > Tilføj nyt. Herefter oprettes dit indlæg automatisk:

Først og fremmest skal du tilføje en titel øverst. Det er navnet på dit indlæg. Nedenunder kan du skrive selve teksten i editoren og ændre i stilen, f.eks. ved at markere ting med fed, lave links, osv.

Tilføj billeder

Ved at klikke på “Tilføj medier” kan du tilføje billeder til dine indlæg.

Der kommer en popup, hvor du kan trykke på “Upload filer” og herefter vælge det billede på din computer, som du ønsker at benytte.

Når du har uploadet dit billede, så kan du manipulere med størrelsen og tilføje værdier til billedet. Herefter er det blot at trykke “indsæt i indlæg” og billedet vil blive indsat i editoren.

Udvalgt billede

Hvis du laver indlæg, så vil man ofte gerne tilknytte et billede, som kan bruges i kategorioversigter osv. Det udvalgte billede vil også ofte vises øverst i blogindlæg. Det gør man i højre menubar ved at trykke “Vælg udvalg billede”:

Hvorefter man uploader det og vælger det.

Publicer dit indlæg

Når du er klar til at udgive dit indlæg, så trykker du blot på “Udgiv” i højre menubar. Herefter bliver det publiceret. Du kan også vælge at gemme som kladde eller få forhåndvist dit indlæg.

Udgiv side

Hvis du vil udgive en side, så er det typisk samme fremgangsmåde som med indlæg. Ved sider bruges der dog sjældent udvalgte billeder. Hvis du vil udgive en side, skal du gå til: Sider > Tilføj nyt. Så åbner side editoren og du kan udgive en side med samme fremgangsmåde som med indlæg.

5: De sidste ord

Det var det. Denne guide er ikke længere, men vi opdaterer den dog løbende og udvider den. Du burde nu have en kørende blog. Den er sikkert ikke perfekt og du er sikkert i tvivl om en lang række ting. Mit bedste råd er at Google løs. Der findes svar på næsten alle spørgsmål på nettet.

Du er også velkommen til at skrive spørgsmål herunder, så vil vi hjælpe dig bedst muligt.

Brugernes vurdering
[Total: 1 Average: 5]

Skriv en kommentar